31.8.2018

Činností, které často neprobíhají úplně legálně či eticky přibývá, a to nejenom v rámci klasického trhu, ale děje se tak i na trzích kapitálových. Jednou z takových nekalých aktivit je takzvaný churning, neboli nadměrné obchodování na účtu zákazníka.

Právě churning se v současné době objevuje čím dál tím častěji a je třeba o něm vědět a zavčas jej řešit. Jde o nekalou praktiku obchodníků s cennými papíry, která je postihována Českou národní bankou.

Churning je možné označit taktéž za neetickou praktiku, která spočívá v zadání nadměrného množství obchodních pokynů na účtu klienta, a to zcela bez identifikovatelné obchodní či ekonomické strategie. Motivem je způsob odměňování obchodníků s cennými papíry či investičními zprostředkovateli nebo vázanými zástupci, jejichž příjmy jsou tvořeny provizemi.

Je však dobré vědět, že s příchodem zákonného opatření zvaného jako Mifid II by se tato praktika neměla již v takovém míře vyskytovat, protože obchodníci nemohou být již odměňováni prostřednictvím provizí za prodej nástrojů zákazníkovi. Přesto je třeba zákazníky upozornit, že k takovým praktikám stále dochází.

Současně dochází k tomu, že méně seriózní zprostředkovatelé i nadále přesvědčují nezkušené zákazníky k obchodování na kapitálovém trhu, bez toho, aniž by jim poskytli důležité vstupní údaje. I na tuto problematiku však Mifid II myslel a poukazuje na to, že je třeba klienty řádně poučit o celém obchodování na kapitálových trzích a současně je upozornit na možná rizika. S tím souvisí fakt, že žádný zákazník by si neměl brát úvěr na investice na kapitálovém trhu, jelikož je to značně rizikové.

Při každé investici zároveň myslete na to, že se vždy jedná o riziko klienta a současně je třeba si uvědomit, že za každý investiční krok je plně odpovědný majitel účtu.

Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací