22.5.2018

Evropské nařízení zvané GDPR vstoupí v platnost 25. května 2018 a již nyní je jisté, že obchodníci budou po zákaznících vyžadovat mnoho doplňujících údajů a podpisů. Již nyní je tato inovace v obchodních řetězcích patrná, protože lidé musí měnit své věrnostní kartičky a vše stvrzovat novým podpisem či souhlasem. Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, prospěch by z této aktivity měli mít zejména spotřebitelé.

Je však zcela na nich, zdali se v případě nového podpisu a nového vyplnění formuláře alespoň trochu zamyslí a případně údaje ohledně nakládání svých údajů alespoň trochu omezí. Legislativa zvaná GDPR by totiž měla lidem dát větší kontrolu nad nakládáním s osobními údaji.

Bohužel tuto novinku lidé vnímají spíše jako strašáka nebo přímo buzeraci, která je stojí mnoho dalšího úsilí. Přitom je předností GDPR, že od teď budou dokumenty jednotlivých obchodů více transparentní a vy jako zákazníci můžete lépe zjistit, jaké údaje o vás si obchodní řetězec pořizuje a ponechává. Kromě toho není výjimkou, že kromě jména, příjemní, věku a adresy si obchodní řetězce vedou evidenci o obchodním chování, tedy co kupujete, v jaké frekvenci, jak často chodíte do prodejny.

Současně je kladen zřetel na to, aby souhlas s nakládáním o osobními údaji byl striktně oddělen od souhlasu se zaznamenáváním těchto informací a zákazník si mohl vybrat k čemu souhlas dá a k čemu naopak souhlas nedá. Je též velký předpoklad, že věrnostní kartičky již nebudou fungovat na základě sbírání bodů a razítek.

Pokud to tedy zákazníci dobře pojmou, GDPR jim může přinést značné výhody a díky němu nebudou moci obchodníci tolik zasahovat do jejich soukromí.

Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací